spreading a virus? start with a mexican

flu

Een doosje pilletjes, een vies siroopje en een thermometer op de koffietafel… Niet lang na de herfst duikt ook meteen het eerste griepje op. Gewoon even te dicht bij iemand komen, of iets aanraken dat de een of andere geïnfecteerde heeft aangeraakt, en lap, je hebt het zitten.

Gelukkig is het niet zo gemakkelijk als het op reclameboodschappen aankomt. Stel je voor dat je zomaar door elke “virale” campagne besmet kon worden… We (de reclamejongens) zouden snel zonder werk zitten en iedere koopkrachtige consument zou voor een kluisenaarsbestaan kiezen om van die ‘viraaltjes’ af te geraken.

Het grote verschil tussen reclame en het echte virus is permission/ toelating. De consument heeft de keuze om al dan niet besmet te geraken én om het virus verder te verspreiden of niet. Maar met de juiste technieken kan je proberen om deze toestemming te verkrijgen. In zijn boek, Idea Virus, dat overigens volledig gratis verspreid is over het internet, beschrijft Seth Godin een paar basisprincipes van een idea virus. Een oud boekje, maar nog steeds actueel, mits enige interpretatie.

1. Hive:

Choose your market by identifying a hive that has a problem and has the right concentration of sneezers (people you would like to talk on our behalf), the right amplified networking, the right high velocity of communication and, most of all, an appropriate vacuum. Selecting a hive that respects the core value of your virus is a critical first step in laying the foundation for promoting the idea.

Dit komt er eigenlijk op neer je op een groep te richten die openstaat voor je boodschap. Die het fundamenteel eens is met je propositie. Je beperkt zo de uitbreiding ‘blijft binnen de ‘hive’, maar je kan er wel een overwelmend effect bekomen. En net zoals bij een hive (bijenkorf) vliegen de bijtjes vroeg of laat naar andere oorden.

dewapperwankeltEen voorbeeld dat ik laatst zag was een anti-Lange Wapperspelletje op facebook. Sowieso een groot succes binnen de groep van de nee-stemmers. En het werd nog redelijk veel gespeeld ook, want het was een ingenieus uitgedokterd, vooral verslavend spelletje. Voornamelijk effectief binnen de groep die het wel al eens was met de basispropositie. Je zal er dus niemand mee overtuigen om van kamp te wisselen, maar eventuele twijfelaars krijgen in ieder geval een portie entertainement, getrakteerd door het nee-kamp.

2. Velocity:

Why is velocity so important? Remember, filling a vacuum is far easier than going second. If the velocity of a virus isn’t fast enough, a competitor may leapfrog past you into a new hive before you can get there, dominating as the “original” in that market.

Weinig aan toe te voegen. Een virus moet zich snel kunnen verspreiden, voordat er andere virussen de kop opsteken. De andere virussen gaan al anti-lichamen triggeren bij de geïnfecteerde, zodanig dat een tweede virus nog maar weinig effect zal hebben. Pfft, wordt wel heel medisch nu, maar de analogie werkt 🙂

3. Vector:

One of the behaviors noticed by Dawkins and practiced by anyone who markets with ideaviruses is that memes (internet fad) follow a vector. An idea doesn’t spread evenly and nicely through a population. Instead, people are more likely to send it in one direction instead of another.

In andere woorden, zorg ervoor dat je virus bij de juiste personen geraakt en dat de weg van minste weerstand gekozen wordt. Zorg ervoor dat de verspreindingsgraad (vector) bij zoveel mogelijk tussenstations hoog zal zijn.  De jongens bij Adhese kunnen alvast een handje toesteken mbv hun kennis van de Belgische blogosfeer, maar denk er dus aan dat de blogger, alhoewel de waarschijnlijk meest actieve onlinegasten, niet persé de hoogste verspreidingvector zal hebben. Let’s say, voor alles wat online verspreiding is, wel een grote influencer, maar offline zijn er natuurlijk duizenden mogelijkheden, afhankelijk van de campagne.

*Share on facebook* *Twit this*

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: