Gesprekken afluisteren

Er zijn tegenwoordig 1001 manieren om mee te luisteren naar de mond-aan-mond reclame op het web. Meeluisteren via blogfeeds, blog alerts, twitter listening tools, … you name it, they’ve got it.

measuringEen beetje vreemd hoeveel mensen nog niet weten dat hetgeen ze tweet’en of bloggen gebruikt wordt om producten of services te verbeteren. Bedrijven die nog niet reageren op negatieve uitlatingen, of een negatieve indruk op je merk all together, doen zichzelf meer pijn dan ze denken. Hun concurrenten zijn ondertussen al leuke conversaties met hun klanten en prospects aan het voeren.

De tools voor monitoring zijn gemakkelijk vind- en verkrijgbaar. Gewoon even googlen op “social media monitoring” en je zult snel een paar – vaak gratis beschikbare – tools vinden.

Maar dan…? Waar moeten we eigenlijk naar luisteren? Welke dingen moeten we oppikken, willen we iets bijleren? Een top 20-lijstje:

01. the complaint
02. the compliment
03. the problem
04. the question/ inquiry
05. the campaign impact
06. the crisis
07. the competitor
08. the crowd
09. the influencer
10. the point of need/ needs
11. the long tail
12. the story angle
13. the misstep
14. the recruit
15. the brand association
16. the mashup
17. the correction
18. the advocate
19. the infringement
20. the common ground

Hoe moeten we hiermee omgaan? Het is misschien beter om eerst de tijd te nemen om goed te luisteren en te leren. In een volgende post, enkele voorbeelden van ‘branded’ reacties.

      *Share on facebook* *Twit this*

      Advertenties

      Geef een reactie

      Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

      WordPress.com logo

      Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

      Twitter-afbeelding

      Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

      Facebook foto

      Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

      Google+ photo

      Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

      Verbinden met %s

      %d bloggers liken dit: