The best hammer

hammers-01Een tijdje geleden zat ik bij mijn schoonouders voor een etentje. Een jaarlijkse traditie ter gelegenheid van de verjaardag van de schoonpapa. Nu is het ook jaarlijkse traditie dat er een ouder koppel aanwezig is op dat etentje, Hugo en Nicole. Keer op keer “verheug” ik me op de eindeloze monologen van Hugo en/of Nicole over de meest “interessant” dingen. Ja, lekker ouderwets sarcasme is hier de hoofdtoon.

Dit jaar ging één van de monologen van Hugo over zijn hamerS. Hij was een hamer kwijt, en het was zelfs zijn favoriete hamer. Een kwartier later wist ik precies hoeveel hamers Hugo heeft, welke gewichten ze hebben, hoe ze in de hand liggen, en waarom die ene, zijn favoriet is. En by the way, hij had zijn favoriete hamer teruggevonden op de plaats waar hij ze laatst had gebruikt… oef!

Zo een onzinnigheid, zo saai. Alleen een paar glazen wijn helpen me door zo’n monoloog. Maar dan zie ik ineens in (dankzij onderste post op de blog van Seth Godin) hoe een hamer, en in het bezit zijn van verschillende hamers, heel relevant kan zijn in business en communicatie.

—————

So, if it’s true that to a person with a hammer, every problem looks like a nail, the really useful question is, “what sort of hammer do you have?”

At big TV networks, they have a TV hammer. At a surgeon’s office, they have the scalpel hammer. A drug counselor has the talk hammer, while a judge probably has the jail hammer.

Maybe it’s time for a new hammer…

One study found that when confronted with a patient with back pain, surgeons prescribed surgery, physical therapists thought that therapy was indicated and yes, acupuncturists were sure needles were the answer. Across the entire universe of patients, the single largest indicator of treatment wasn’t symptoms or patient background, it was the background of the doctor.

When the market changes, you may be seeing all the new opportunities and problems the wrong way because of the solutions you’re used to. The reason so many organizations have trouble using social media is that they are using precisely the wrong hammer. And odds are, they will continue to do so until their organization fails. PR firms try to use the new tools to send press releases, because, you guessed it, that’s their hammer.

It’s not just about new vs. old. Inveterate community-focused social media mavens often bring that particular hammer to other venues. So they crowdsource keynote speeches or restaurants or board meetings and can’t figure out why they don’t have the impact others do.

The best way to find the right tool for the job is to learn to be good at switching hammers.

————

De tijden zijn veranderd. Het heeft geen zin te zeggen dat ze aan het veranderen zijn. NU is de situatie heel anders dan pakweg een jaar geleden. We moeten onze hamers niet vervangen, we moeten extra hamers aanschaffen. En iedereen mag een favoriete hamer hebben, maar soms moet je ze laten liggen waar je ze laatst hebt laten liggen, en even verder gaan met een andere…

Don’t worry, laat ze maar liggen. Als je ze nodig hebt, vind je je favoriete hamer wel terug.

*Share on facebook* *Twit this*

 

Advertisements
Comments
One Response to “The best hammer”
  1. Koen Verbrugge schreef:

    Met deze ben ik het wel eens, even hype is just a tool

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: