De convergentie van schermen en communicatiebureaus.

Download hier het volledige @netlash trendrapport 2011


Too many screens

In Sisomo (Sight, Sound and Motion – 2005) van Kevin Roberts, beschreef hij het toenemend belang van allerlei schermen. Schermen voor informatie, entertainement, communicatie, connecting with friends, transacties…

Ondertussen leven we al een tijdje met al die schermen en gebruiken we ze voor nog veel meer als Roberts voorspeld had. Smartphones, laptops, televisies, tablets, outdoor displays, instore LED-schermen, … Beeld, geluid en beweging, overal waar we kijken.

Convergence van schermen

De komst van de tablets is een ideaal voorbeeld van convergentie van de functionaliteiten van laptop en smartphone. Hiermee bedienen we nu al onze laptops en computers, het is een kwestie van tijd voor we met deze toestellen ook onze televisie zullen controleren. Dat kan nu al, maar we doen het nog niet allemaal. Digitale televisie zal zeer gemakkelijk gaan communiceren met het internet. Met een tablet of smartphone als controler in de hand, zal het ook mogelijk zijn om een item uit een commercial direct te bestellen of in een online boodschappenlijstje te zetten. Dat lijstje kunnen we dan later in de winkel weer raadplegen op onze tablet.

One screen to rule them all

Convergentie wilt, strikt genomen, zeggen dat twee afzonderlijke dingen nutteloos worden omdat er één vervangend item is dat de functie van de twee afzonderlijke combineert.

Gaan we dan naar één toestel met über-functionaliteit? Nee, want ieder scherm heeft nog heel duidelijk zijn eigen sterktes. Elk toestel zal wel nog beter met andere toestellen communiceren en interageren. Enkelen van ons zijn reeds bedreven in het succesvol koppelen van allerlei devices, maar tegen eind 2011 is een Belg met volledig gesynchroniseerde toestellen geen anomalie meer. De consument zal dankzij verhoogde usability van alle devices eindelijk bijbenen met de techies uit de communicatiebranche. Iedereen zal vanaf 2011 stilaan zijn favoriete controler gaan kiezen. De huidige smartphone zal on-the-road alle andere toestellen aansturen en thuis of op kantoor zal de tablet voor cross-device updates zorgen.

Consumers ready and able

De consument die terug bijbeent met de communicatie-experts op technologisch vlak is een zeer goede zaak. In tegenstelling tot in 2010, zullen de reclameboys en -girls zich kunnen uitleven met een aantal dingen die voor hen al goed denkbaar waren, maar voor average Joe nog niet.

• location-based activatie,

• cross-medium loyalty programma’s,

• de integratie van offline shopping en online experience,

• noem maar op…

Haal die ideeën die het afgelopen jaar niet uitgevoerd zijn wegens een niet-klare consument maar terug boven.

Convergence in communicatie

Digital wordt een onmisbaar gegeven in de communicatiemix en zal meer en meer centraal staan in het plan.

Conversation management, CRM en Social Media worden eindelijk even normaal als het hebben van een call center. Hopelijk wordt 2011 dan ook het jaar dat communicatiebedrijven geen misbruik meer maken van zinnen als:

• Utilize social currency to amplify experiences and drive conversations

• Strengthen the emotional connection with the brand by building relationship

• Harness social currency to drive buzz

• Maximise breakthrough by leveraging influencers

(source: whatthefuckismysocialmediastrategy.com)

We zeiden een tijd geleden dat de “line” tussen above-the-line en below-the-line niet meer relevant is. “There is no line”, hebben we allemaal wel eens gezegd of gehoord. In 2011 zullen we dat opnieuw gaan horen, maar dan i.v.m. offline en online communicatie.

Minder en minder zullen communicatiebureaus een profilering hebben enkel op basis van online of offline. Ieder bureau zal mee moeten zijn. Er zullen altijd nog uiteenlopende specialisatiegebieden zijn, maar geen uitgesproken on- of offline experts. Enkel nog communicatiebureaus die snappen dat online en offline volledig samenlopen en dat het één niet zonder het ander kan.

Francesco Caccamese

Planner at http://www.germaine.be

@francesk0 voor Netlash Trendrapport 2011

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: